4 Mar 2011

CARA MANDI

ADAB DAN CARA MANDI WAJIB

UNTUK MANDI WAJIB IA MEMPUNYAI PERATURAN-PERATURAN SERTA SUSUN CARA YANG TERSENDIRI. PERATURAN-PERATURAN INI HENDAKLAH DIPATUHI UNTUK MEMPASTIKAN MANDI WAJIB ITU LENGKAP DAN MENURUTI HUKUM-HUKUM DAN CARANYA, MAKA MANDI ITU TIDAK SAH. SEKIRANYA TIDAK SAH, MAKA SELAMA ITULAH KITA BERADA DALAM HADAS BESAR.

CARA-CARA ATAUPUN PERATURAN MANDI JUNUB SEPERTI BERIKUT:

1.       SEWAKTU HENDAK MANDI KITA HENDAKLAH MENGHADAPKAN BAHAGIAN MUKA KE ARAH KIBLAT. KITA MULAI DENGAN MEMBASUH DUA TANGAN SEBANYAK TIGA KALI. SELEPAS ITU KITA BASUH KEMALUAN KITA (ISTINJA), KITA BUANG SEGALA KOTORAN SEPERTI HINGUS, MANI, MAZI ATAUPUN BENDA-BENDA KERING YANG TERLEKAT DI KEMALUAN YANG BOLEH MENGHALANGI AIR DARIPADA MERESAPINYA.
2.       SESUDAH BERSIH DEMIKIAN, KITA HENDAKLAH MENGAMBIL WUDUK SEPERTI WUDUK UNTUK SEMBAHYANG DENGAN NIAT: “SENGAJAKU BERWUDUK UNTUK MANDI WAJIB, SUNNAT KERANA ALLAH TA’ALA.”
3.       SESUDAH BERWUDUK DENGAN LENGKAP, GAYUNGKANLAH AIR DENGAN UCAPAN BISMILLAH KITA UCAPKAN LAFAZ NIAT MANDI WAJIB SEPERTI:

“SENGAJA AKU MENGANGKAT HADAS BESAR UNTUK MEMBOLEHKAN AKU MENGERJAKAN SEMBAHYANG, DIWAJIBKAN ATAS AKU KERANA ALLAH TA’ALA.”

4.       CURAHKANLAH AIR KE TUBUH KITA SERAYA MENGUCAPKAN BISMILLAH DAN SEBAIK AIR JATUH KE TUBUH KITA, KITA NIAT SEPERTI BERIKUT: “ SENGAJA AKU MENGANGKAT HADAS BESAR, UNTUK MEMBOLEHKAN AKU SOLAT YANG DIWAJIBKAN KE ATAS AKU KERANA ALLAH TA’ALA.”
5.       PASTIKAN AIR MEMBASAHI KE SEGENAP ANGGOTA KITA TERMASUK DI CELAH-CELAH KUKU, JEJARI, TELINGA, LIPATAN PERUT DAN MANA-MANA SAHAJA TEMPAT YANG DIKIRA SUKAR UNTUK DIRESAPI AIR. DAN HENDAKLAH PASTIKAN SELURUH ANGGOTA KITA DIRESAPI AIR KETIKA MANDI JUNUB IINI. SEKIRANYA, ADA BAHAGIAN YANG KERING, TIDAK DIRESAPI AIR, MANDI KITA TIDAK SAH.

KALAU MANDI DALAM SUNGAI ATAUPUN KOLAM RENANG YANG CUKUP SUKATANYA, KITA HANYA CUKUP SETAKAT MENYELAM SEBANYAK DUA TIGA KALI SAHAJA SAMBIL NIAT. BAGI PEREMPUAN KALAU BERAMBUT PANJANG, PASTIKAN AIR MEMBASAHI KULIT KEPALANYA.

SETELAH SELESAI SEMUANYA, MAKA UCAPKANLAH, MAKSUDNYA:

“ AKU BERSAKSI BAHAWA TIADA TUHAN MELAINKAN ALLAH, DAN MUHAMMAD ITU ADALAH PESURUH-NYA.”

SETELAH ITU SELESAILAH MANDI JUNUB DAN BOLEHLAH KITA MELAKUKAN AMAL IBADAT KEPADA ALLAH SEPERTI BIASA.

CATATAN:

ADALAH TIDAK DIGALAKKAN UNTUK MELAMBAT-LAMBATKAN MANDI JUNUB. INI  BERDASARKAN KEPADA SABDA NABI SAW YANG ERTINYA;

DARI ALI R.A. DARI NABI SAW BELIAU BERSABDA:

“MALAIKAT RAHMAT TIDAK AKAN MASUK KE RUMAH YANG DI DALAMNYA ADA GAMBAR ATAU PATUNG, DAN YANG DI DALAMNYA ADA ORANG YANG BERJUNUB.” RIWAYAT ABU DAUD, AHMAD, AN NASAAI, IBU HIBBAN.

DALAM HADIS LAIN PULA ADA MENGATAKAN YANG ERTINYA:

“DARI AMMAR YATSIR R.A. BAHAWASANYA RASULLULLAH SAW TELAH BERSABDA: TIGA ORANG, YANG MALAIKAT RAHMAT TIDAK AKAN MENGHAMPIRINYA, IAITU, MAYAT ORANG KAFIR, ORANG YANG MELUMURI BADANNYA DENGAN KHALUQ, DAN ORANG-ORANG YANG BERJUNUB (MELAMBAT-LAMBATKAN MANDI WAJIB) MELAINKAN KALAU IA BERWUDUK.” – RIWAYAT ABU DAUD.

OLEH KERANA ITU SEGERAKANLAH MANDI JUNUB UNTUK MENDAPAT BERKAT DARIPADA ALLAH TA’ALA.

MAKRUH HADAS

HAL-HAL YANG MAKRUH KETIKA BERHADAS

BAGI ORANG YANG SEDANG JUNUB DAN MASIH BELUM MANDI, DIMAKRUHKAN BAGINYA PERKARA-PERKARA BERIKUT:

1.       MAKAN, MINUM DAN TIDUR

UNTUK MENGHILANGKAN KEMAKRUHAN INI NABI SAW MENGATAKAN, MAKSUDNYA:

“BAGI YANG JUNUB, APABILA MAHU MAKAN ATAU MINUM ATAU TIDUR, BAHAWA SUPAYA IA BERWUDUK SEPERTI WUDUKNYA UNTUK MENGERJAKAN SEMBAHYANG.” RIWAYAT ABU DAUD, AHMAD DAN TARMIZI.

2.       MAKRUH BERJIMAK (BERSETUBUH) SEBELUM MEMBASUH KEMALUANNYA.

DALAM SOAL MANDI JUNUB INI, APABILA SEKALI JIMAK HENDAKLAH SATU KALI MANDI.
INI MENURUT HADIS NABI SAW BAHAWA BEBERAPA KALI JIMAK, CUKUP SEKALI MANDI WAJIB. INI DIYATAKAN DALAM HADIS BERMAKSUD:

“DARI QATADAH, BAHAWASANYA ANAS BIN MALIK, PERNAH MENCERITAKAN KEPADA MEREKA, BAHAWA RASULLULLAH SAW MENDATANGI ISTERI-ISTERINYA DALAM SATU MALAM, PADAHAL PADANYA KETIKA ITU SEMBILAN ORANG ISTERI. PADA RIWAYAT LAIN: ADALAH NABI SAW MENDATANGI SEMUA ISTERINYA DALAM SATU MALAM DENGAN MANDI SATU KALI.”

3.       BEGITU JUGA BAGI PEREMPUAN YANG BARU SAHAJA PUTUS HAID ATAU NIFASNYA.
SEBELUM MEREKA MANDI, MAKRUH BAGINYA MAKAN, MINUM DAN TIDUR. SETELAH MEREKA MANDI BARULAH HALAL BAGINYA UNTUK MELAKUKAN KESEMUA PERKARA ITU.

HARAM HAID

HAL-HAL YANG HARAM KETIKA HAID

PERLU DIKETAHUI PULA BAHAWA PERKARA-PERKARA YANG DIBAWAH INI HARAM DILAKUKAN KETIKA SEDANG BERADA DALAM HAID:

1.       BERSETUBUH

HARAM BAGI SUAMI MENYETUBUHI ISTERI YANG SEDANG DALAM KEADAAN HAID ATAU
NIFAS. LARANGAN INI SESUAI DENGAN SABDA NABI SAW YANG DIRIWAYATKAN OLEH BUKHARI YANG BERERTI: “DARI MASRUQ BIN AJDA’ KATANYA: AKU TANYAKAN AISYAH R.RHA MENGENAI APAKAH YANG DIPERKENANKAN BAGI ORANG LELAKI TERHADAP ISTERINYA YANG SEDANG HAID? KATA AISYAH: SEGALA SESUATU, MELAINKAN KEMALUANNYA.”

                LEBIH JELAS LAGI FIRMAN ALLAH PADA SURAH AL-BAQARAH AYAT 222, YANG BERMAKSUD: “DITANYA ORANG KEPADAMU (YA MUHAMMAD) MENGENAI HAID, KATAKAN, IA ADALAH SESUATU YANG KOTOR, SEBAB ITU HINDARKANLAH (JAUHILAH) ISTERI KAMU KETIKA DALAM HAID, JANGANLAH SETUBUHI MEREKA SEHINGGA MEREKA SUCI. APABILA MEREKA BERSUCI (SUDAH MANDI WAJIB) BERCAMPURLAH KAMU DENGAN MEREKA SEPERTI YANG TELAH DISURUH ALLAH. SESUNGGUHNYA ALLAH MENGASIHI ORANG-ORANG YANG BERSUCI.”

2.       BERCERAI (TALAK)

HARAM BAGI SI SUAMI MENCERAIKANNYA (MENJATUHKAN TALAK) KETIKA ISTERINYA
 MASIH DALAM HAID. SEKIRANYA INGIN BERCERAI SETELAH TIDAK ADA PERSEFAHAMAN LAKUKAN SETELAH ISTERI KERING DARI HAID.

3.       MENGERJAKAN SOLAT

BAGI SESEORANG WANITA YANG SEDANG HAID HARAM BAGINYA MENGERJAKAN SOLAT,
BAIK SOLAT WAJIB ATAU SUNAT. SEMBAHYANG YANG TERTINGGAL SELAMA HAID TIDAK DIWAJIBKAN UNTUK MENGGANTINYA (QADHA). BERLAINAN DENGAN PUASA. WALAUPUN IA HARAM SEWAKTU HAID, TETAPI DIWAJIBKAN MENGGANTIKAN (QADHA) MANA-MANA PUASA YANG TERTINGGAL SEWAKTU HAID ITU.

                BAGI LELAKI ATAU PEREMPUAN YANG JUNUB, BAIK KERANA KELUAR MANI ATAU BERSETUBUH PADA MALAM HARI DAN TIDAK SEMAT MANDI KERANA SESUATU SEBAB BOLEH MENERUSKAN PUASANYA PADA SIANG HARI.

4.       JUGA DIHARAMKAN BAGI ORANG YANG SEDANG HAID ATAU NIFAS DARIPADA
MENGERJAKAN SOLAT SUNAT, PUASA SUNAT, MEMEGANG, MEMBACA DAN MENYENTUH AL-QUR’AN DAN TAWAF DI BAITULLAH.

                DOSA MENYETUBUHI ISTERI YANG SEDANG HAID ADALAH SEBAGAI MANA HADIS YANG DIRIWAYATKAN OLEH TERMIZI YANG BERMAKSUD: “DARI ABI HURAIRAH R.A KATANYA: TELAH BERSABDA RASULLULLAH SAW: BARANG SIAPA MENYETUBUHI ISTERINYA YANG SEDANG HAID, ATAU MENYETUBUHINYA PADA DUBURNYA, ATAU MENDATANGI TUKANG TENUNG LALU MEMBENARKAN APA-APA YANG DIKATAKANNYA ITU, SESUNGGUHNYA IA TELAH MENGKAFIRI APA YANG DITURUNKAN KEPADA MUHAMMAD SAW.”

                KATA ABU HANIFAH, MALIK, SYAFIE DAN AHMAD BIN HANBAL: “BAHAWA SUAMI YANG MENYETUBUHI ISTERINYA YANG SEDANG HAID PADAHAL IA TAHU, BAHAWA ISTERINYA SEDANG HAID, MAKA WAJIBLAH IA MEMOHON AMPUN KEPADA ALLAH DAN BERTAUBAT KEPADA-NYA DENGAN ERTI YANG SESUNGGUHNYA, DAN TIDAKLAH WAJIB ATASNYA MENEBUS KESALAHANNYA.”

                SEPANJANG PENDAPAT IMAM SYAFIE, DIANJURKAN BAGINYA JIKA MENYETUBUHI ISTERINYA TADI DI WAKTU DARAH HAID SEDANG DATANG, SUPAYA MENGELUARKAN SEDEKAH (KIFARATNYA) SATU DINAR. DAN JIKA MENYETUBUHI DI WAKTU DARAH HAID SUDAH BERHENTI (TETAPI BELUM MANDI) MAKA MEMBAYAR KIFARATNYA (SEDEKAH) SEBANYAK ½ (SETENGAH) DINAR.

                HAL INI ADALAH SESUAI DENGAN HADIS NABI SAW MENGENAI LELAKI YANG MENYETUBUHI ISTERINYA YANG SEDANG HAID, KATA BELIAU: “SUPAYA BERSEDEKAH DENGAN SATU DINAR, MAKA JIKA IA TIDAK MEMPEROLEHI (SATU DINAR) MAKA MEMADAILAH DENGAN SETENGAH DINAR.”

                DALAM RIWAYAT LAIN SABDA RASULLULLAH: “APABILA DALAM KEADAAN DARAH MERAH, MAKA HENDAKLAH BERSEDEKAH SATU DINAR, DAN APABILA DALAM KEADAAN DARAH KUNING, MAKA HENDAKLAH BERSEDEKAH (MEMBAYAR KIFARATNYA) SETENGAH DINAR.” – RIWAYAT AHMAD TARMIZI, ABU DAUD, AN-NASAAI, IBU MAJAH.

HARAM JUNUB

HAL-HAL YANG HARAM KETIKA BERHADAS ( JUNUB )

BAGI MEREKA YANG SEDANG BERADA DALAM HADAS BESAR ( JUNUB ) BAIK SAMA ADA KERANA KELUAR MANI DISEBABKAN MIMPI, BERSETUBUH ATAUPUN CARA-CARA LAIN, SEDANG DALAM HAID DAN NIFAS, DIHARAMKAN BAGI MEREKA MELAKUKAN IBADAT-IBADAT TERSEBUT:
                              
1.       SEMBAHYANG FARDU DAN SEMBAHYANG SUNAT, SUJUD TILAWAH DAN SUJUD SYUKUR.

LARANGAN INI BERDASARKAN FIRMAN ALLAH DALAM SURAH AN NISA’ AYAT 43 YANG BERMAKSUD: “WAHAI ORANG YANG BERIMAN, JANGANLAH KAMU HAMPIRI (KERJAKAN) SOLAT, PADA HAL KAMU SEDANG MABUK, SEHINGGA KAMU TAHU APA YANG KAMU UCAP DAN JANGANLAH KAMU HAMPIRI (KERJAKAN) SOLAT PADAHAL KAMU SEDANG JUNUB, KECUALI SESUDAH MANDI.”

2.       MENYENTUH, MENGANGKAT DAN MEMEGANG AL-QUR’AN

3.       MEMBACA AYAT-AYAT SUCI AL-QUR’AN, WALAUPUN SATU AYAT. LARANGAN INI BERDASARKAN KEPADA SABDA NABI SAW BERMAKSUD: “ORANG JUNUB DAN PEREMPUAN YANG HAID, TIDAK BOLEH MEMBACA SESUATU DARI AL-QUR’AN.” RIWAYAT AT TABRANI.

BAGAIMANAPUN PEMBACAAN ZIKIR, SELAWAT KALAU TIDAK DINIAT DAN DISENGAJAKAN DARI AL-QUR’AN HUKUMNYA HARUS.

4.       ORANG YANG SEDANG DALAM BERHADAS BESAR TIDAK DIBENARKAN MEMASUKI MASJID. LARANGAN INI BERDASARKAN KEPADA SEBUAH HADITH NABI SAW: DARI AISYAH R.HA KATANYA: RASULLULLAH SAW TELAH DATANG, SEDANG PINTU RUMAH-RUMAH PARA SAHABAT JALAN KE MASJID, MAKA BAGINDA BERSABDA: ROBOHLAH OLEH KAMU RUMAH-RUMAH INI DARI MASJID! KEMUDIAN (DI LAIN WAKTU) MASUK LAGI RASULLULLAH SAW DAN TIDAKLAH PARA SAHABAT MEMPERBUAT SESUATU APA, KERANA MENGHARAP SEMOGA OLEH ALLAH DITURUNKAN KEPADA MEREKA KEKERINGAN. MAKA KELUARLAH BELIAU KEPADA MEREKA, LALU BERSABDA: “PALINGKAN OLEH KAMU RUMAH-RUMAH INI DARI MASJID! KERANA SESUNGGUHNYA AKU TIDAK MENGHALALKAN MASJID INI BAGI ORANG-ORANG HAID DAN ORANG-ORANG YANG JUNUB.” RIWAYAT ABU DAUD.

BERDASARKAN INI IMAM SYAFIE BERPENDAPAT “HARAM” BAGI ORANG YANG JUNUB (HAID) BERHENTI/DIAM DI MASJID DAN BOLEH SEKADAR BERLALU, WALAU ADA HAJAT ATAUPUN TIDAK.

MENURUT ABU HANIFAH TIDAK BOLEH ORANG YANG BERJUNUB LALU DI DALAM MASJID, KECUALI JIKA TIDAK MENDAPAT JALAN LAIN SEBELUM IA BERWUDUK. IMAM AHMAD HANBAL PULA BERPENDAPAT “HARAM” BAGI ORANG-ORANG YANG JUNUB BERHENTI (DIAM) DI DALAM MASJID DAN BOLEH LALU KALAU ADA KEPERLUAN DAN TIDAK BOLEH LALU TANPA ADA KEPERLUAN.

3 Mar 2011

PENGERTIAN

PENGERTIAN MANDI HADAS

MANDI HADAS (JUNUB) IALAH MANDI UNTUK MEMBERSIHKAN SESEORANG YANG SEDANG MENGALAMI HADAS BESAR. IA TIDAK SEPERTI MANDI-MANDI BIASA. MANDI INI TIDAK MEMERLUKAN SABUN. SEBALIKNYA IA MEMERLUKAN AIR BIASA (MUTLAK) YANG CUKUP SYARAT-SYARATNYA UNTUK BERSUCI.

SABUN TIDAK PERLU DALAM MANDI INI. MANDI HADAS INI JUGA DIPANGGIL DENGAN NAMA “MANDI HADAS BESAR” ATAUPUN DIPANGGIL JUGA “JUNUBAH” ATAUPUN DIPANGGIL JUGA SEBAGAI “MANDI WAJIB”.

SESEORANG YANG BERADA DALAM HADAS BESAR WAJIB MANDI JUNUB. JIKA MEREKA TIDAK TERLEBIH DAHULU MANDI, AMAL IBADATNYA TIDAK SAH. MALAH MEREKA HARAM MENGERJAKAN AMAL IBADAT.

ANTARA AMAL IBADAT YANG TIDAK BOLEH DILAKUKAN OLEH SESEORANG YANG BERADA DALAM HADAS BESAR, SEHINGGA IA MANDI JUNUB IALAH, SEPERTI MEMBAWA AL-QU’RAN, MENYENTUH AL-QU’RAN, TIDAK SAH MELAKUKAN SOLAT.

OLEH ITU SESEORANG YANG DALAM HADAS BESAR JIKA MEREKA INGIN MENGERJAKAN AMAL IBADAT HENDAKLAH TERLEBIH DAHULU MANDI JUNUB ATAUPUN MANDI HADAS BESAR.

PERINTAH MANDI HADAS INI DISEBUT OLEH ALLAH DALAM FIRMAN-NYA, MAKSUDNYA:

“DAN JIKA ADA KAMU BERJUNUB, MAKA BERSUCILAH (MANDI) KAMU.”

APAKAH SEBAB-SEBAB SESEORANG ITU KENA MANDI HADAS?

SESEORANG ITU DIWAJIBKAN MANDI JUNUB JIKA BERLAKU ENAM (6) PERKARA BERIKUT KE ATAS DIRINYA.

1.       KELUAR MANI

APABILA SESEORANG ITU KELUAR AIR MANI DARI KEMALUANNYA SAMA ADA DISEBABKAN BERMIMPI, BERSETUBUH ATAUPUN SEBAB-SEBAB LAIN MISALNYA DIKELUARKAN DENGAN MELANCAP, ATAUPUN KERANA GHAIRAH SETELAH MELIHAT PEREMPUAN. SAMA ADA MANI ITU KELUAR SEDIKIT ATAUPUN BANYAK, WAJIB BAGINYA MANDI SEBELUM MENGERJAKAN AMAL IBADAT SEPERTI MANA TERSEBUT DI ATAS TADI.

MENGENAI MANDI WAJIB APABILA TERKELUAR AIR MANI INI DISEBUT DALAM HADIS NABI MUHAMMAD SAW YANG BERMAKSUD:

DARI UMMU SALAMAH R.HA IA BERKATA: UMMU SULAIM TELAH DATANG KEPADA RASULLULLAH SAW LALU  BERKATA: YA RASULLULLAH, SESUNGGUHNYA ALLAH TIDAK MALU DARIPADA MENERANGKAN KEBENARAN, APAKAH ATAS WANITA WAJIB MANDI, APABILA IA BERMIMPI (MENGELUARKAN AIR MANI)? NABI SAW BERSABDA: YA… APABILA IA TELAH MELIHAT AIR.”

DALAM RIWAYAT LAIN PULA, AHMAD MENERANGKAN, BAHAWASANYA UMMU SULAIM (ISTERI ABU TALHA) BERTANYA WANITA BERMIMPI DALAM TIDURNYA MERASA SUAMINYA MENCAMPURINYA (SETUBUH), APAKAH WAJIB MANDI ATASNYA? JAWAB NABI SAW, YA… APABILA IA TELAH MELIHAT BASAH. – RIWAYAT BUKHARI.

PADA HADIS LAIN MENYATAKAN, MAKSUDNYA:

DARI AISYAH R.HA BAHAWASANYA SEORANG PEREMPUAN BERKATA KEPADA RAULLULAH SAW: APAKAH PEREMPUAN WAJIB MANDI APABILA IA TELAH BERMIMPI DAN MELIHAT AKAN AIR (BASAH)? MAKA BERSABDA BAGINDA: YA – RIWAYAT MUSLIM, ABU DAUD, AN NASAI DAN LAIN-LAIN.

SELAIN ITU ADA BEBERAPA HADIS LAGI MENCERITAKAN TENTANG WAJIB SESEORANG ITU MANDI APABILA AIR MANINYA TERKELUAR.

2.       JIMAK (BERSETUBUH)

SESEORANG YANG TELAH MELAKUKAN PERSETUBUHAN (BAIK HALAL ATAU BERZINA) WAJIB KE ATASNYA MANDI WAJIB ATAU MENGANGKAT HADAS BESAR. INI DITERANGKAN DALAM HADIS BERIKUT, MAKSUDNYA:

DARI ABI HURAIRAH R.A BAHAWASANYA NABI ALLAH SAW PERNAH BERSABDA: APABILA TELAH DUDUK (SEORANG LELAKI) ANTARA EMPAT BAHAGIANYA ANGGOTA PEREMPUAN (ANTARA DUA TANGAN DAN DUA KAKINYA), KEMUDIAN IA MERAPATKAN PAHANYA, MAKA SESUNGGUNYA IA WAJIB MANDI. (DALAM RIWAYAT LAIN ADA MENYEBUT, WALAUPUN TIDAK KELUAR AIR MANI). – RIWAYAT BUKHARI, MUSLIM, AHMAD, ABU DAUD, AN NASAAI DAN IBNU MAJAH.

DALAM HADIS LAIN YANG DIRIWAYATKAN OLEH MUSLIM DIKATAKAN: DARI AISYAH R.HA IA BERKATA: RASULLULLAH SAW PERNAH BERSABDA: “APABILA LELAKI TELAH DUDUK ANTARA EMPAT BAHAGIAN ANGGOTA SESEORANG PEREMPUAN DAN KHITAN (KEMALUAN) TELAH MENYENTUH KHITAN, MAKA SESUNGGUHNYA IA WAJIB MANDI.”

MAKSUD DARIPADA HADIS-HADIS DI ATAS ITU, JIKA SESEORANG ITU TELAH MELAKUKAN PERSETUBUHAN MAKA IA WAJIB MANDI WAJIB. ADAPUN SAMADA AIR MANI KELUAR ATAU TIDAK, WALAUPUN SESETENGAH HADIS TIDAK MEMBERI PENEGASAN, NAMUN YANG BAIKNYA APABILA SUDAH MELAKUKAN PERSETUBUHAN ELOKLAH (AFDAL) MANDI.

3.       HAID

KEJADIAN INI HANYA BERLAKU KE ATAS ORANG PEREMPUAN SAHAJA. SESEORANG ITU DIWAJIBKAN MANDI JUNUB APABILA DARAH HAIDNYA KELUAR. DARAH HAID IALAH DARAH YANG KELUAR DARI RAHIM SESEORANG PEREMPUAN YANG TIDAK ADA SESUATU SEBAB LAIN SEPERTI LUKA ATAUPUN TERCEDERA. IA BIASANYA BERLAKU KE ATAS PEREMPUAN YANG SUDAH BALIGH KEBIASAANYA APABILA SUDAH MEMASUKI GERBANG USIA SEMBILAN TAHUN HINGGA 12 TAHUN KE ATAS.

LAMANYA DARAH INI KELUAR SEKURANG-KURANGNYA SEHARI SEMALAM. MENURUT GHALIBNYA SELAMA SEMINGGU. BAGAIMANAPUN ADA YANG MELEBIHI DARI TEMPOH ITU DAN ADA YANG KURANG. IA BERGANTUNG KE ATAS KESUBURAN ATAUPUN KONDISI TUBUH SESEORANG.

SEKIRANYA IA KELUAR LEBIH DARI KEBIASAANNYA (SATU MINGGU), IA DIANGGAP BUKAN DARAH HAID LAGI. IA MUNGKIN DARAH ISTIHADHAH – YAKNI DARAH PENYAKIT.

DARI HAMNAH BINTI JAHSY R.HA BELIAU BERKATA: SAYA ADALAH SEORANG PEREMPUAN YANG TERUS MENERUS MENGELUARKAN DARAH YANG BANYAK SEKALI SEBAGAI HAID, LALU SAYA PERGI MENGHADAP RASULLULLAH, MOHON FATWA KEPADA BAGINDA. MAKA BAGINDA BERSABDA: SESUNGGUHNYA ITU TIDAK LAIN, MELAINKAN SATU TENDANGAN SYAITAN, KERANA ITU HENDAKLAH KAMU BERHAID 6 HARI ATAU 7 HARI DALAM PENGETAHUAN ALLAH, KEMUDIAN HENDAKLAH KAMU MANDI.”

ADA JUGA TERDAPAT PEREMPUAN YANG TIDAK MENGALAMI HAID SEPANJANG HIDUPNYA. DAN KEBIASAANYA APABILA PEREMPUAN ITU SUDAH MENCAPAI USIA LANJUT, KEBIASAANNYA 60 TAHUN KE ATAS IA TIDAK MENGALAMI HAID LAGI. SUDAH PUTUS HAID.

SESEORANG YANG SUDAH BERHENTI HAIDNYA, MAKA IA WAJIB MANDI JUNUB. INI DITERANGKAN DALAM SEBUAH HADIS BERMAKSUD:

“DARI AISYAH R.HA BAHAWA FATIMAH BINTI ABI HUSAIBY BERTANYA KAPADA NABI SAW KATANYA: YA RASULLULLAH, AKU INI PEREMPUAN YANG ISTIHADHAH (PENYAKIT KELUAR HAID), TAK PERNAH BERSIH-BERSIH, APAKAH SAYA BOLEH MENINGGALKAN SOLAT? MAKA JAWAB NABI SAW: TIDAK, KERANA SESUNGGUHNYA ITU DARAH HAID, MAKA APABILA TELAH DATANG DARAH HAID, TINGGALLAH SOLAT DAN APABILA TELAH KERING, MAKA CUCILAH DARAH ITU DAN MENGERJAKAN SOLAT.”

MAKSUD HADIS ITU BILA ISTIHADHAH MAKA BERSIHKAN DAN SUCIKAN DAHULU KEMUDIAN TERUSKAN SEMBAHYANG.

MENGENAI HAID, PADA RIWAYAT LAIN YANG MENGATAKAN WAJIB BILA HAID SUDAH HABIS.

“MAKA APABILA DATANG HAID, TINGGALKANLAH SEMBAHYANG DAN APABILA TELAH PERGI (SUDAH BERSIH) DARAH HAID ITU, MANDILAH DEN SEMBAHYANGLAH.”

4.       NIFAS

SESEORANG YANG KELUAR NIFAS JUGA DIWAJIBKAN MANDI JUNUB. APAKAH NIFAS ITU? NIFAS IALAH SEJENIS DARAH YANG KELUAR DARI KEMALUAN PEREMPUAN. PEREMPUAN SAHAJA YANG MEMPUNYAI DARAH INI. IA KELUAR SEWAKTU SESEORANG ITU MELAHIRKAN ANAK. LAMA NIFAS INI KELUAR TIDAK MENENTU, ADA KALANYA SEKEJAP. TETAPI YANG PALING LAMA IALAH SELAMA 40 HARI, SEWAKTU DALAM PANTANG.

SESUDAH NIFAS INI BERSIH, SESEORANG ITU HENDAKLAH MEMBERSIHKAN DAN MENYUCINYA DENGAN MANDI WAJIB.

MENGENAI LAMANYA KAUM PEREMPUAN BERNIFAS SESUAI DENGAN HADIS BERIKUT, MAKSUDNYA:

DARI ANAS R.A DIA BERKATA: ADALAH RASULLULLAH SAW MEMBATASI WAKTU BAGI PEREMPUAN-PEREMPUAN YANG BERNIFAS ITU 40 HARI, KECUALI IA MELIHAT SUCI SEBELUM ITU.”

KEWAJIBAN MEMBERSIHKAN NIFAS INI DISEBUT DALAM HADIS BERMAKSUD:

“DARI HAMNAH BINTI JAHSY R.A IA BERKATA: SAYA ADALAH SEORANG PEREMPUAN YANG TERUS MENERUS MENGELUARKAN DARAH YANG BANYAK SEKALI SABAGAI HAID, LALU SAYA PERGI MEGHADAP RASULLULLAH MEMOHON FATWA BAGINDA. MAKA BAGINDA BERSABDA: SESUNGGUHNYA ITU TIDAK LAIN, MELAINKAN SUATU  TENDANGAN SYAITAN, MAKA KERANA ITU HENDAKLAH KAMU BERHAID ENAM ATAU TUJUH HARI DALAM PENGETAHUAN ALLAH, KEMUDIAN HENDAKLAH KAMU MANDI.”

SEKIRANYA DARAH ITU MELEBIHI 40 HARI IA BUKAN NIFAS LAGI. IA ADALAH ISTIHADHAH – DARAH PENYAKIT.

BILA ISTIHADHAH SESEORANG ITU TIDAK BOLEH MENINGGALKAN PUASA DAN SOLAT, SESUAI DENGAN HADIS BERIKUT:

“DARI ABDULLAH BIN ‘AMR KATANYA: TELAH BERSABDA RASULLULLAH SAW: ORANG-ORANG YANG BERNIFAS, HARUS MENUNGGU 40 HARI DAN MALAMNYA, MAKA JIKA IA TELAH MELIHAT SUCI SEBELUM ITU, MAKA IA MENDUDUKI KEDUDUKAN ISTIHADHAH IA WAJIB MANDI DAN  WAJIB MENGERJAKAN SEMBAHYANG.” RIWAYAT AL-HAKIM.

CATATAN:

ORANG YANG MENGALAMI ISTIHADHAH WAJIB MENUNAIKAN SOLAT. SATU KALI BERWUDUK UNTUK SATU KALI SOLAT FARDU DAN BOLEH BEBERAPA KALI SOLAT SUNAT. SYARATNYA PULA, BILA SUDAH MASUK WAKTU SOLAT BARULAH IA BERWUDUK UNTUK MENDIRIKAN SOLAT FARDU.

5.       WILADAH

SESEORANG ITU WAJIB MANDI JUNUB SETELAH IA MELAHIRKAN ANAK. SAMA ADA ANAK YANG DILAHIRKAN ITU BASAH ATAUPUN KERING, HIDUP ATAU MATI, WAJIB BAGINYA UNTUK MENGANGKAT HADAS BESAR (MANDI JUNUB).

6.       MATI

BILA SESEORANG ITU SUDAH MENINGGAL DUNIA WAJIB DIMANDIKAN JUNUB KE ATASNYA. MATI DI SINI MAKSUDNYA BUKAN MATI SYAHID. SESEORANG YANG MATI SYAHID TERKORBAN DALAM PEPERANGAN MENEGAKKAN AGAMA ALLAH, IA TIDAK PERLU DIMANDIKAN JUNUB.

PENGENALAN

SEGALA PUJA DAN PUJIAN UNTUK ALLAH AZZAWAJALLA. SERTA SALAM DAN SELAWAT KE ATAS JUNJUNGAN-NYA YANG AGUNG, NABI MUHAMMAD SAW.

ALHAMDULLILLAH DENGAN TAUFIK DAN HIDAYAH-NYA SERTA DOA RESTU JUNJUNGAN BESAR, DAPAT SAYA MENYIAPKAN MENYUSUN BLOG YANG SEDERHANA INI MENGIKUT PANDUAN BUKU-BUKU RUJUKAN YANG BERTAULIAH.

SUDAH MENJADI TUNTUTAN DAN TANGGUNGJAWAB UMAT ISLAM AGAR MEMPELAJARI HAL-HAL YANG WAJIB MENURUTI AJARAN ISLAM. TUJUANNYA IALAH SUPAYA APA YANG KITA LAKSANAKAN ITU DITERIMA ALLAH DENGAN SEBAIK-BAIKNYA.

DI ANTARA KEWAJIBAN ITU IALAH, MENGETAHUI MENGENAI KEBERSIHAN, KESUCIAN LAHIR DAN BATIN IAITU MENGENAI MANDI WAJIB, MANDI HADAS ATAU MANDI JUNOB.

TIDAK DAPAT DINAFIKAN KEPENTINGAN MENGETAHUI, MEMPELAJARI SERTA MENGHAYATI HIKMAH MANDI WAJIB ADALAH SANGAT PENTING. IA MENJADI PENENTU KEPADA AMAL IBADAT KITA. JIKA KITA TIDAK BERES ATAU SEMPURNA DALAM PERKARA INI, IA MENYEBABKAN SESETANGAH AMAL IBADAT KITA BATAL.

JUSTERU ITU MENJADI TANGGUNGJAWAB BAGI SETIAP MUSLIM MEMPELAJARI SERTA MENGETAHUI PERKARA-PERKARA BERHUBUNG DENGAN MANDI HADAS. LEBIH-LEBIH LAGI KEPADA PARA REMAJA YANG BARU MENGENALI ATAU MELALUI GERBANG KEHIDUPAN SEBENAR. BAGI KAUM LELAKI YANG INGIN MENDIRIKAN RUMAHTANGGA, SANGATLAH PENTING BAGI MEREKA UNTUK MENGETAHUI SECARA MENDALAM PERIHAL MANDI WAJIB INI, BERMULA DARIPADA AWAL HINGGA AKHIR.

MENJADI TANGGUNGJAWAB SI SUAMI UNTUK MENERANGKAN SERTA MENGAJAR ISTERI-ISTERI MEREKA AKAN KEPENTINGAN SERTA CARA-CARA MANDI WAJIB YANG SEBENARNYA.

DAN KEPADA ISTERI YANG TIDAK TAHU, USAHLAH MALU-MALU NTUK BERTANYAKAN KEPADA SUAMINYA.

LANTARAN MEMIKIRKAN KEPENTINGAN ITULAH, MAKA BLOG INI SAYA BUAT UNTUK DIJADIKAN PANDUAN KEPADA UMUM. MUDAH-MUDAHAN ASAS-ASAS BERKAITAN DENGAN MANDI HADAS YANG DITERANGKAN DALAM BLOG INI MENJADI SUMBER UNTUK MENYEMAK DIRI SENDIRI APAKAH MANDI HADAS YANG DIAMAL ATAU BAKAL DIKERJAKAN SUATU HARI NANTI SUDAH BERTETAPAN ATAU TIDAK DENGAN KAEDAH DAN RUKUN-RUKUN YANG TELAH DITETAPKAN.

AKHIR SEKALI SAYA MENGUCAPKAN BERBANYAK TERIMA KASIH DIATAS PERHATIAN PEMBACA SEKALIAN. SEKIRANYA PAHALA YANG TERLAHIR DARI PENYUSUNAN BLOG INI SAYA HADIAHKAN KEPADA PARA SYUHADAH DAN AMBIAK SEKALIAN.

WASSALAM
PENYUSUN