4 Mar 2011

HARAM HAID

HAL-HAL YANG HARAM KETIKA HAID

PERLU DIKETAHUI PULA BAHAWA PERKARA-PERKARA YANG DIBAWAH INI HARAM DILAKUKAN KETIKA SEDANG BERADA DALAM HAID:

1.       BERSETUBUH

HARAM BAGI SUAMI MENYETUBUHI ISTERI YANG SEDANG DALAM KEADAAN HAID ATAU
NIFAS. LARANGAN INI SESUAI DENGAN SABDA NABI SAW YANG DIRIWAYATKAN OLEH BUKHARI YANG BERERTI: “DARI MASRUQ BIN AJDA’ KATANYA: AKU TANYAKAN AISYAH R.RHA MENGENAI APAKAH YANG DIPERKENANKAN BAGI ORANG LELAKI TERHADAP ISTERINYA YANG SEDANG HAID? KATA AISYAH: SEGALA SESUATU, MELAINKAN KEMALUANNYA.”

                LEBIH JELAS LAGI FIRMAN ALLAH PADA SURAH AL-BAQARAH AYAT 222, YANG BERMAKSUD: “DITANYA ORANG KEPADAMU (YA MUHAMMAD) MENGENAI HAID, KATAKAN, IA ADALAH SESUATU YANG KOTOR, SEBAB ITU HINDARKANLAH (JAUHILAH) ISTERI KAMU KETIKA DALAM HAID, JANGANLAH SETUBUHI MEREKA SEHINGGA MEREKA SUCI. APABILA MEREKA BERSUCI (SUDAH MANDI WAJIB) BERCAMPURLAH KAMU DENGAN MEREKA SEPERTI YANG TELAH DISURUH ALLAH. SESUNGGUHNYA ALLAH MENGASIHI ORANG-ORANG YANG BERSUCI.”

2.       BERCERAI (TALAK)

HARAM BAGI SI SUAMI MENCERAIKANNYA (MENJATUHKAN TALAK) KETIKA ISTERINYA
 MASIH DALAM HAID. SEKIRANYA INGIN BERCERAI SETELAH TIDAK ADA PERSEFAHAMAN LAKUKAN SETELAH ISTERI KERING DARI HAID.

3.       MENGERJAKAN SOLAT

BAGI SESEORANG WANITA YANG SEDANG HAID HARAM BAGINYA MENGERJAKAN SOLAT,
BAIK SOLAT WAJIB ATAU SUNAT. SEMBAHYANG YANG TERTINGGAL SELAMA HAID TIDAK DIWAJIBKAN UNTUK MENGGANTINYA (QADHA). BERLAINAN DENGAN PUASA. WALAUPUN IA HARAM SEWAKTU HAID, TETAPI DIWAJIBKAN MENGGANTIKAN (QADHA) MANA-MANA PUASA YANG TERTINGGAL SEWAKTU HAID ITU.

                BAGI LELAKI ATAU PEREMPUAN YANG JUNUB, BAIK KERANA KELUAR MANI ATAU BERSETUBUH PADA MALAM HARI DAN TIDAK SEMAT MANDI KERANA SESUATU SEBAB BOLEH MENERUSKAN PUASANYA PADA SIANG HARI.

4.       JUGA DIHARAMKAN BAGI ORANG YANG SEDANG HAID ATAU NIFAS DARIPADA
MENGERJAKAN SOLAT SUNAT, PUASA SUNAT, MEMEGANG, MEMBACA DAN MENYENTUH AL-QUR’AN DAN TAWAF DI BAITULLAH.

                DOSA MENYETUBUHI ISTERI YANG SEDANG HAID ADALAH SEBAGAI MANA HADIS YANG DIRIWAYATKAN OLEH TERMIZI YANG BERMAKSUD: “DARI ABI HURAIRAH R.A KATANYA: TELAH BERSABDA RASULLULLAH SAW: BARANG SIAPA MENYETUBUHI ISTERINYA YANG SEDANG HAID, ATAU MENYETUBUHINYA PADA DUBURNYA, ATAU MENDATANGI TUKANG TENUNG LALU MEMBENARKAN APA-APA YANG DIKATAKANNYA ITU, SESUNGGUHNYA IA TELAH MENGKAFIRI APA YANG DITURUNKAN KEPADA MUHAMMAD SAW.”

                KATA ABU HANIFAH, MALIK, SYAFIE DAN AHMAD BIN HANBAL: “BAHAWA SUAMI YANG MENYETUBUHI ISTERINYA YANG SEDANG HAID PADAHAL IA TAHU, BAHAWA ISTERINYA SEDANG HAID, MAKA WAJIBLAH IA MEMOHON AMPUN KEPADA ALLAH DAN BERTAUBAT KEPADA-NYA DENGAN ERTI YANG SESUNGGUHNYA, DAN TIDAKLAH WAJIB ATASNYA MENEBUS KESALAHANNYA.”

                SEPANJANG PENDAPAT IMAM SYAFIE, DIANJURKAN BAGINYA JIKA MENYETUBUHI ISTERINYA TADI DI WAKTU DARAH HAID SEDANG DATANG, SUPAYA MENGELUARKAN SEDEKAH (KIFARATNYA) SATU DINAR. DAN JIKA MENYETUBUHI DI WAKTU DARAH HAID SUDAH BERHENTI (TETAPI BELUM MANDI) MAKA MEMBAYAR KIFARATNYA (SEDEKAH) SEBANYAK ½ (SETENGAH) DINAR.

                HAL INI ADALAH SESUAI DENGAN HADIS NABI SAW MENGENAI LELAKI YANG MENYETUBUHI ISTERINYA YANG SEDANG HAID, KATA BELIAU: “SUPAYA BERSEDEKAH DENGAN SATU DINAR, MAKA JIKA IA TIDAK MEMPEROLEHI (SATU DINAR) MAKA MEMADAILAH DENGAN SETENGAH DINAR.”

                DALAM RIWAYAT LAIN SABDA RASULLULLAH: “APABILA DALAM KEADAAN DARAH MERAH, MAKA HENDAKLAH BERSEDEKAH SATU DINAR, DAN APABILA DALAM KEADAAN DARAH KUNING, MAKA HENDAKLAH BERSEDEKAH (MEMBAYAR KIFARATNYA) SETENGAH DINAR.” – RIWAYAT AHMAD TARMIZI, ABU DAUD, AN-NASAAI, IBU MAJAH.