4 Mar 2011

HARAM JUNUB

HAL-HAL YANG HARAM KETIKA BERHADAS ( JUNUB )

BAGI MEREKA YANG SEDANG BERADA DALAM HADAS BESAR ( JUNUB ) BAIK SAMA ADA KERANA KELUAR MANI DISEBABKAN MIMPI, BERSETUBUH ATAUPUN CARA-CARA LAIN, SEDANG DALAM HAID DAN NIFAS, DIHARAMKAN BAGI MEREKA MELAKUKAN IBADAT-IBADAT TERSEBUT:
                              
1.       SEMBAHYANG FARDU DAN SEMBAHYANG SUNAT, SUJUD TILAWAH DAN SUJUD SYUKUR.

LARANGAN INI BERDASARKAN FIRMAN ALLAH DALAM SURAH AN NISA’ AYAT 43 YANG BERMAKSUD: “WAHAI ORANG YANG BERIMAN, JANGANLAH KAMU HAMPIRI (KERJAKAN) SOLAT, PADA HAL KAMU SEDANG MABUK, SEHINGGA KAMU TAHU APA YANG KAMU UCAP DAN JANGANLAH KAMU HAMPIRI (KERJAKAN) SOLAT PADAHAL KAMU SEDANG JUNUB, KECUALI SESUDAH MANDI.”

2.       MENYENTUH, MENGANGKAT DAN MEMEGANG AL-QUR’AN

3.       MEMBACA AYAT-AYAT SUCI AL-QUR’AN, WALAUPUN SATU AYAT. LARANGAN INI BERDASARKAN KEPADA SABDA NABI SAW BERMAKSUD: “ORANG JUNUB DAN PEREMPUAN YANG HAID, TIDAK BOLEH MEMBACA SESUATU DARI AL-QUR’AN.” RIWAYAT AT TABRANI.

BAGAIMANAPUN PEMBACAAN ZIKIR, SELAWAT KALAU TIDAK DINIAT DAN DISENGAJAKAN DARI AL-QUR’AN HUKUMNYA HARUS.

4.       ORANG YANG SEDANG DALAM BERHADAS BESAR TIDAK DIBENARKAN MEMASUKI MASJID. LARANGAN INI BERDASARKAN KEPADA SEBUAH HADITH NABI SAW: DARI AISYAH R.HA KATANYA: RASULLULLAH SAW TELAH DATANG, SEDANG PINTU RUMAH-RUMAH PARA SAHABAT JALAN KE MASJID, MAKA BAGINDA BERSABDA: ROBOHLAH OLEH KAMU RUMAH-RUMAH INI DARI MASJID! KEMUDIAN (DI LAIN WAKTU) MASUK LAGI RASULLULLAH SAW DAN TIDAKLAH PARA SAHABAT MEMPERBUAT SESUATU APA, KERANA MENGHARAP SEMOGA OLEH ALLAH DITURUNKAN KEPADA MEREKA KEKERINGAN. MAKA KELUARLAH BELIAU KEPADA MEREKA, LALU BERSABDA: “PALINGKAN OLEH KAMU RUMAH-RUMAH INI DARI MASJID! KERANA SESUNGGUHNYA AKU TIDAK MENGHALALKAN MASJID INI BAGI ORANG-ORANG HAID DAN ORANG-ORANG YANG JUNUB.” RIWAYAT ABU DAUD.

BERDASARKAN INI IMAM SYAFIE BERPENDAPAT “HARAM” BAGI ORANG YANG JUNUB (HAID) BERHENTI/DIAM DI MASJID DAN BOLEH SEKADAR BERLALU, WALAU ADA HAJAT ATAUPUN TIDAK.

MENURUT ABU HANIFAH TIDAK BOLEH ORANG YANG BERJUNUB LALU DI DALAM MASJID, KECUALI JIKA TIDAK MENDAPAT JALAN LAIN SEBELUM IA BERWUDUK. IMAM AHMAD HANBAL PULA BERPENDAPAT “HARAM” BAGI ORANG-ORANG YANG JUNUB BERHENTI (DIAM) DI DALAM MASJID DAN BOLEH LALU KALAU ADA KEPERLUAN DAN TIDAK BOLEH LALU TANPA ADA KEPERLUAN.