3 Mar 2011

PENGERTIAN

PENGERTIAN MANDI HADAS

MANDI HADAS (JUNUB) IALAH MANDI UNTUK MEMBERSIHKAN SESEORANG YANG SEDANG MENGALAMI HADAS BESAR. IA TIDAK SEPERTI MANDI-MANDI BIASA. MANDI INI TIDAK MEMERLUKAN SABUN. SEBALIKNYA IA MEMERLUKAN AIR BIASA (MUTLAK) YANG CUKUP SYARAT-SYARATNYA UNTUK BERSUCI.

SABUN TIDAK PERLU DALAM MANDI INI. MANDI HADAS INI JUGA DIPANGGIL DENGAN NAMA “MANDI HADAS BESAR” ATAUPUN DIPANGGIL JUGA “JUNUBAH” ATAUPUN DIPANGGIL JUGA SEBAGAI “MANDI WAJIB”.

SESEORANG YANG BERADA DALAM HADAS BESAR WAJIB MANDI JUNUB. JIKA MEREKA TIDAK TERLEBIH DAHULU MANDI, AMAL IBADATNYA TIDAK SAH. MALAH MEREKA HARAM MENGERJAKAN AMAL IBADAT.

ANTARA AMAL IBADAT YANG TIDAK BOLEH DILAKUKAN OLEH SESEORANG YANG BERADA DALAM HADAS BESAR, SEHINGGA IA MANDI JUNUB IALAH, SEPERTI MEMBAWA AL-QU’RAN, MENYENTUH AL-QU’RAN, TIDAK SAH MELAKUKAN SOLAT.

OLEH ITU SESEORANG YANG DALAM HADAS BESAR JIKA MEREKA INGIN MENGERJAKAN AMAL IBADAT HENDAKLAH TERLEBIH DAHULU MANDI JUNUB ATAUPUN MANDI HADAS BESAR.

PERINTAH MANDI HADAS INI DISEBUT OLEH ALLAH DALAM FIRMAN-NYA, MAKSUDNYA:

“DAN JIKA ADA KAMU BERJUNUB, MAKA BERSUCILAH (MANDI) KAMU.”

APAKAH SEBAB-SEBAB SESEORANG ITU KENA MANDI HADAS?

SESEORANG ITU DIWAJIBKAN MANDI JUNUB JIKA BERLAKU ENAM (6) PERKARA BERIKUT KE ATAS DIRINYA.

1.       KELUAR MANI

APABILA SESEORANG ITU KELUAR AIR MANI DARI KEMALUANNYA SAMA ADA DISEBABKAN BERMIMPI, BERSETUBUH ATAUPUN SEBAB-SEBAB LAIN MISALNYA DIKELUARKAN DENGAN MELANCAP, ATAUPUN KERANA GHAIRAH SETELAH MELIHAT PEREMPUAN. SAMA ADA MANI ITU KELUAR SEDIKIT ATAUPUN BANYAK, WAJIB BAGINYA MANDI SEBELUM MENGERJAKAN AMAL IBADAT SEPERTI MANA TERSEBUT DI ATAS TADI.

MENGENAI MANDI WAJIB APABILA TERKELUAR AIR MANI INI DISEBUT DALAM HADIS NABI MUHAMMAD SAW YANG BERMAKSUD:

DARI UMMU SALAMAH R.HA IA BERKATA: UMMU SULAIM TELAH DATANG KEPADA RASULLULLAH SAW LALU  BERKATA: YA RASULLULLAH, SESUNGGUHNYA ALLAH TIDAK MALU DARIPADA MENERANGKAN KEBENARAN, APAKAH ATAS WANITA WAJIB MANDI, APABILA IA BERMIMPI (MENGELUARKAN AIR MANI)? NABI SAW BERSABDA: YA… APABILA IA TELAH MELIHAT AIR.”

DALAM RIWAYAT LAIN PULA, AHMAD MENERANGKAN, BAHAWASANYA UMMU SULAIM (ISTERI ABU TALHA) BERTANYA WANITA BERMIMPI DALAM TIDURNYA MERASA SUAMINYA MENCAMPURINYA (SETUBUH), APAKAH WAJIB MANDI ATASNYA? JAWAB NABI SAW, YA… APABILA IA TELAH MELIHAT BASAH. – RIWAYAT BUKHARI.

PADA HADIS LAIN MENYATAKAN, MAKSUDNYA:

DARI AISYAH R.HA BAHAWASANYA SEORANG PEREMPUAN BERKATA KEPADA RAULLULAH SAW: APAKAH PEREMPUAN WAJIB MANDI APABILA IA TELAH BERMIMPI DAN MELIHAT AKAN AIR (BASAH)? MAKA BERSABDA BAGINDA: YA – RIWAYAT MUSLIM, ABU DAUD, AN NASAI DAN LAIN-LAIN.

SELAIN ITU ADA BEBERAPA HADIS LAGI MENCERITAKAN TENTANG WAJIB SESEORANG ITU MANDI APABILA AIR MANINYA TERKELUAR.

2.       JIMAK (BERSETUBUH)

SESEORANG YANG TELAH MELAKUKAN PERSETUBUHAN (BAIK HALAL ATAU BERZINA) WAJIB KE ATASNYA MANDI WAJIB ATAU MENGANGKAT HADAS BESAR. INI DITERANGKAN DALAM HADIS BERIKUT, MAKSUDNYA:

DARI ABI HURAIRAH R.A BAHAWASANYA NABI ALLAH SAW PERNAH BERSABDA: APABILA TELAH DUDUK (SEORANG LELAKI) ANTARA EMPAT BAHAGIANYA ANGGOTA PEREMPUAN (ANTARA DUA TANGAN DAN DUA KAKINYA), KEMUDIAN IA MERAPATKAN PAHANYA, MAKA SESUNGGUNYA IA WAJIB MANDI. (DALAM RIWAYAT LAIN ADA MENYEBUT, WALAUPUN TIDAK KELUAR AIR MANI). – RIWAYAT BUKHARI, MUSLIM, AHMAD, ABU DAUD, AN NASAAI DAN IBNU MAJAH.

DALAM HADIS LAIN YANG DIRIWAYATKAN OLEH MUSLIM DIKATAKAN: DARI AISYAH R.HA IA BERKATA: RASULLULLAH SAW PERNAH BERSABDA: “APABILA LELAKI TELAH DUDUK ANTARA EMPAT BAHAGIAN ANGGOTA SESEORANG PEREMPUAN DAN KHITAN (KEMALUAN) TELAH MENYENTUH KHITAN, MAKA SESUNGGUHNYA IA WAJIB MANDI.”

MAKSUD DARIPADA HADIS-HADIS DI ATAS ITU, JIKA SESEORANG ITU TELAH MELAKUKAN PERSETUBUHAN MAKA IA WAJIB MANDI WAJIB. ADAPUN SAMADA AIR MANI KELUAR ATAU TIDAK, WALAUPUN SESETENGAH HADIS TIDAK MEMBERI PENEGASAN, NAMUN YANG BAIKNYA APABILA SUDAH MELAKUKAN PERSETUBUHAN ELOKLAH (AFDAL) MANDI.

3.       HAID

KEJADIAN INI HANYA BERLAKU KE ATAS ORANG PEREMPUAN SAHAJA. SESEORANG ITU DIWAJIBKAN MANDI JUNUB APABILA DARAH HAIDNYA KELUAR. DARAH HAID IALAH DARAH YANG KELUAR DARI RAHIM SESEORANG PEREMPUAN YANG TIDAK ADA SESUATU SEBAB LAIN SEPERTI LUKA ATAUPUN TERCEDERA. IA BIASANYA BERLAKU KE ATAS PEREMPUAN YANG SUDAH BALIGH KEBIASAANYA APABILA SUDAH MEMASUKI GERBANG USIA SEMBILAN TAHUN HINGGA 12 TAHUN KE ATAS.

LAMANYA DARAH INI KELUAR SEKURANG-KURANGNYA SEHARI SEMALAM. MENURUT GHALIBNYA SELAMA SEMINGGU. BAGAIMANAPUN ADA YANG MELEBIHI DARI TEMPOH ITU DAN ADA YANG KURANG. IA BERGANTUNG KE ATAS KESUBURAN ATAUPUN KONDISI TUBUH SESEORANG.

SEKIRANYA IA KELUAR LEBIH DARI KEBIASAANNYA (SATU MINGGU), IA DIANGGAP BUKAN DARAH HAID LAGI. IA MUNGKIN DARAH ISTIHADHAH – YAKNI DARAH PENYAKIT.

DARI HAMNAH BINTI JAHSY R.HA BELIAU BERKATA: SAYA ADALAH SEORANG PEREMPUAN YANG TERUS MENERUS MENGELUARKAN DARAH YANG BANYAK SEKALI SEBAGAI HAID, LALU SAYA PERGI MENGHADAP RASULLULLAH, MOHON FATWA KEPADA BAGINDA. MAKA BAGINDA BERSABDA: SESUNGGUHNYA ITU TIDAK LAIN, MELAINKAN SATU TENDANGAN SYAITAN, KERANA ITU HENDAKLAH KAMU BERHAID 6 HARI ATAU 7 HARI DALAM PENGETAHUAN ALLAH, KEMUDIAN HENDAKLAH KAMU MANDI.”

ADA JUGA TERDAPAT PEREMPUAN YANG TIDAK MENGALAMI HAID SEPANJANG HIDUPNYA. DAN KEBIASAANYA APABILA PEREMPUAN ITU SUDAH MENCAPAI USIA LANJUT, KEBIASAANNYA 60 TAHUN KE ATAS IA TIDAK MENGALAMI HAID LAGI. SUDAH PUTUS HAID.

SESEORANG YANG SUDAH BERHENTI HAIDNYA, MAKA IA WAJIB MANDI JUNUB. INI DITERANGKAN DALAM SEBUAH HADIS BERMAKSUD:

“DARI AISYAH R.HA BAHAWA FATIMAH BINTI ABI HUSAIBY BERTANYA KAPADA NABI SAW KATANYA: YA RASULLULLAH, AKU INI PEREMPUAN YANG ISTIHADHAH (PENYAKIT KELUAR HAID), TAK PERNAH BERSIH-BERSIH, APAKAH SAYA BOLEH MENINGGALKAN SOLAT? MAKA JAWAB NABI SAW: TIDAK, KERANA SESUNGGUHNYA ITU DARAH HAID, MAKA APABILA TELAH DATANG DARAH HAID, TINGGALLAH SOLAT DAN APABILA TELAH KERING, MAKA CUCILAH DARAH ITU DAN MENGERJAKAN SOLAT.”

MAKSUD HADIS ITU BILA ISTIHADHAH MAKA BERSIHKAN DAN SUCIKAN DAHULU KEMUDIAN TERUSKAN SEMBAHYANG.

MENGENAI HAID, PADA RIWAYAT LAIN YANG MENGATAKAN WAJIB BILA HAID SUDAH HABIS.

“MAKA APABILA DATANG HAID, TINGGALKANLAH SEMBAHYANG DAN APABILA TELAH PERGI (SUDAH BERSIH) DARAH HAID ITU, MANDILAH DEN SEMBAHYANGLAH.”

4.       NIFAS

SESEORANG YANG KELUAR NIFAS JUGA DIWAJIBKAN MANDI JUNUB. APAKAH NIFAS ITU? NIFAS IALAH SEJENIS DARAH YANG KELUAR DARI KEMALUAN PEREMPUAN. PEREMPUAN SAHAJA YANG MEMPUNYAI DARAH INI. IA KELUAR SEWAKTU SESEORANG ITU MELAHIRKAN ANAK. LAMA NIFAS INI KELUAR TIDAK MENENTU, ADA KALANYA SEKEJAP. TETAPI YANG PALING LAMA IALAH SELAMA 40 HARI, SEWAKTU DALAM PANTANG.

SESUDAH NIFAS INI BERSIH, SESEORANG ITU HENDAKLAH MEMBERSIHKAN DAN MENYUCINYA DENGAN MANDI WAJIB.

MENGENAI LAMANYA KAUM PEREMPUAN BERNIFAS SESUAI DENGAN HADIS BERIKUT, MAKSUDNYA:

DARI ANAS R.A DIA BERKATA: ADALAH RASULLULLAH SAW MEMBATASI WAKTU BAGI PEREMPUAN-PEREMPUAN YANG BERNIFAS ITU 40 HARI, KECUALI IA MELIHAT SUCI SEBELUM ITU.”

KEWAJIBAN MEMBERSIHKAN NIFAS INI DISEBUT DALAM HADIS BERMAKSUD:

“DARI HAMNAH BINTI JAHSY R.A IA BERKATA: SAYA ADALAH SEORANG PEREMPUAN YANG TERUS MENERUS MENGELUARKAN DARAH YANG BANYAK SEKALI SABAGAI HAID, LALU SAYA PERGI MEGHADAP RASULLULLAH MEMOHON FATWA BAGINDA. MAKA BAGINDA BERSABDA: SESUNGGUHNYA ITU TIDAK LAIN, MELAINKAN SUATU  TENDANGAN SYAITAN, MAKA KERANA ITU HENDAKLAH KAMU BERHAID ENAM ATAU TUJUH HARI DALAM PENGETAHUAN ALLAH, KEMUDIAN HENDAKLAH KAMU MANDI.”

SEKIRANYA DARAH ITU MELEBIHI 40 HARI IA BUKAN NIFAS LAGI. IA ADALAH ISTIHADHAH – DARAH PENYAKIT.

BILA ISTIHADHAH SESEORANG ITU TIDAK BOLEH MENINGGALKAN PUASA DAN SOLAT, SESUAI DENGAN HADIS BERIKUT:

“DARI ABDULLAH BIN ‘AMR KATANYA: TELAH BERSABDA RASULLULLAH SAW: ORANG-ORANG YANG BERNIFAS, HARUS MENUNGGU 40 HARI DAN MALAMNYA, MAKA JIKA IA TELAH MELIHAT SUCI SEBELUM ITU, MAKA IA MENDUDUKI KEDUDUKAN ISTIHADHAH IA WAJIB MANDI DAN  WAJIB MENGERJAKAN SEMBAHYANG.” RIWAYAT AL-HAKIM.

CATATAN:

ORANG YANG MENGALAMI ISTIHADHAH WAJIB MENUNAIKAN SOLAT. SATU KALI BERWUDUK UNTUK SATU KALI SOLAT FARDU DAN BOLEH BEBERAPA KALI SOLAT SUNAT. SYARATNYA PULA, BILA SUDAH MASUK WAKTU SOLAT BARULAH IA BERWUDUK UNTUK MENDIRIKAN SOLAT FARDU.

5.       WILADAH

SESEORANG ITU WAJIB MANDI JUNUB SETELAH IA MELAHIRKAN ANAK. SAMA ADA ANAK YANG DILAHIRKAN ITU BASAH ATAUPUN KERING, HIDUP ATAU MATI, WAJIB BAGINYA UNTUK MENGANGKAT HADAS BESAR (MANDI JUNUB).

6.       MATI

BILA SESEORANG ITU SUDAH MENINGGAL DUNIA WAJIB DIMANDIKAN JUNUB KE ATASNYA. MATI DI SINI MAKSUDNYA BUKAN MATI SYAHID. SESEORANG YANG MATI SYAHID TERKORBAN DALAM PEPERANGAN MENEGAKKAN AGAMA ALLAH, IA TIDAK PERLU DIMANDIKAN JUNUB.